Vegaanivaikuttajan ferritiiniarvot paranivat | Artikkeli | LOUNA Lab
Ostoskori

Takaisin

Ferritiiniarvot paranivat – tunnettu vegaanivaikuttaja seuraa arvojaan säännöllisesti

2. heinäkuuta 20215 min

Kirjoittaja: LOUNA Lab

Ensimmäistä kertaa Minni mittautti veriarvonsa nelisen vuotta sitten. Vaikka takana oli kaksi synnytystä ja pikkulapsiarki oli kiireistä, Minni ei ollut huolissaan terveydentilastaan.

– Minulla on aina ollut todella hyvä hemoglobiini, ja sitä mitattiin raskausaikana neuvolassa ja synnytyssairaalassa. Mutta hemoglobiinihan ei kerro koko totuutta varastoraudasta.

Olikin yllätys, kun laboratoriotutkimukset paljastivat alhaiset ferritiiniarvot ja raudanpuutteen. Minnin varastorauta-arvo oli tuolloin 11 μg, kun sen viitearvo on naisilla normaalisti 15–125 μg.

– Tulokset saatuani pidin jonkin aikaa ruokapäiväkirjaa ja kävin ravintoterapeutin luona, joka totesi, ettei raudanpuute johtunut vegaanisesta ruokavaliostani. Kaikki oli sen osalta kohdillaan.

Minni epäili, voisivatko raudanpuutteen syynä olla runsaat kuukautiset, ja konsultoi terveyskeskuksen lääkäriä. Keskustelun tuloksena päätettiin kokeilla hormonikierukkaa ratkaisuksi runsaisiin kuukautisiin.

Mikäli monipuolinen ruokavalio tukee ravintoaineiden saantia ja imeytymistä, voi syy ferritiiniarvojen mataluuteen olla runsaissa kuukautisvuodoissa, etenkin nuorilla ja synnyttäneillä naisilla. Jos asia mietityttää, aiheesta kannattaa keskustella terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.

Minni alkoi lisäksi nauttia useita pitkiä kuureja luonnonmukaista rautamehuvalmistetta. Vegaaninen luontaistuote oli hellä vatsalle, joten se sopi Minnille erinomaisesti.

Ferritiiniarvot säännölliseen seurantaan

Tänä kesänä Minni mittautti jälleen veriarvonsa saadakseen tietää, olivatko konstit purreet raudan kohottamiseen. Kyllä olivat! Ferritiniarvo oli nyt 48 μg eli täysin viitearvojen sisällä.

– Haluan jatkossakin varmistua siitä, että pystyn säilyttämään varastorautani hyvänä. Kannattaa ehdottomasti käydä testissä, ennen kun jokin on pahasti pielessä. Raudanpuutekaan ei välttämättä heti tunnu missään.

LOUNAn Kasvissyöjän ja vegaanin terveysarvot -testipaketti antaa kattavasti tietoa siitä, saako kasvisruokailija ja vegaani ruokavaliostaan tärkeitä vitamiineja, proteiineja, hiilihydraatteja sekä B12- ja D-vitamiineja. Myös ferritiinin mittaaminen sisältyy pakettiin.

– Testipaketin ostaminen LOUNAsta oli helppoa ja näppärää. Näytteenottopaikkoja on paljon, joten oli vaivatonta valita itselleni sopiva paikka. Tuloksetkin saapuivat alle vuorokaudessa, Minni kertoo.

Henkistä hyvinvointia vegaanisesta ruokavaliosta

Minnin ruokavalio on ollut sataprosenttisen vegaaninen noin kuuden vuoden ajan. Siirtyminen ensin kasvisruokavalioon ja sen jälkeen vegaaniseen ruokavalioon käynnistyi aikoinaan ilmastosyistä ja eläinten syömiseen liittyvistä eettisistä kysymyksistä. Terveydellisiä syitä kasvisruokavalioon siirtymiselle Minnillä ei ollut.

– Koin itseni terveeksi syödessäni sekaruokaa. Vegaaniksi alkaessani koin kuitenkin henkisen mielihyvän lisääntyvän. Omat ruokavalinnat eivät enää olleet ristiiriidassa arvojeni kanssa, mikä paransi hyvinvointiani.

Minni huolehtii päivittäin siitä, että lautasella on paljon tuoreita kasviksia ja vihanneksia, marjoja, täysjyvää ja proteiininlähteitä. Päivään kuuluu ainakin yksi annos kaurapuuroa, yleensä aamuisin. Päälle laitetaan marjoja, maapähkinävoita tai siemeniä. B12-vitamiinia ei saa vegaanisesta ruokavaliosta, joten sen Minni syö purkista – kuten myös D-vitamiinin.

– Olen lempeä itseäni kohtaan ja kuuntelen, mitä kehoni tarvitsee. Ruokavalioni perusrunko on kunnossa enkä kieltäydy turhaan mistään ruoka-aineista. Pyrin välttämään puhetta herkuista ja terveellisistä ruuista. Kaikki on sallittua, mutta harvemmin tekee mieli esimerkiksi kovin sokerisia syötäviä, jos on syönyt tuoreita hedelmiä sekä kasviksia ja kunnon annoksia ruokaa.

Kuka?

Minni Väärä on 38-vuotias somevaikuttaja, joka tuli tunnetuksi YouTubessa PS Olen vegaani -kanavansa ruoka-aiheisista videoista. Tällä hetkellä Minni jakaa vegaanivinkkien lisäksi seuraajilleen urheiluintoa, puhuu henkisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden puolesta sekä inspiroi kuluttamaan harkitummin ja vastuullisemmin. IG: @minnihei

author

LOUNA Lab